top of page
Zoeken

Genieten van seks na seksueel geweld

Door Taneesha Sijmons


Na het ervaren van seksueel geweld, kan het voor velen ontzettend moeilijk

zijn om zichzelf en hun lichaam weer toe te staan om te genieten van seks. 


Je lichaam blokkeert, omdat seksuele handelingen overeenkomen met het

geweld dat je is aangedaan en je lichaam dit opgeslagen heeft als

onveilig/vijandig. Hierin probeert je lichaam je dus te beschermen van verdere

trauma en heeft een beschermingsmuur gecreëerd, wat zich kan uiten in het

niet voelen van lichamelijke sensaties, dissociatie, pijn ervaren tijdens seks of

juist hyperseksueel zijn.


Daarnaast heeft je mind vooral negatieve associaties gecreëerd rondom seks:

het maakt niet uit of je wel of niet van seks geniet met een partner, seks is iets

wat je ‘aangedaan’ wordt en niet iets wat pleasure aan je lichaam kan geven

en zit er veel schaamte, angst en boosheid rondom het thema seks en

seksualiteit.


Maar hoe weet je wanneer je weer oprecht geniet van seks en niet je trauma

herbeleeft?


Als eerste is het ontzettend belangrijk om te onthouden dat al je gevoelens en

gedachten, ook de negatieve, valid zijn. Het geweld dat je is aangedaan heeft

een stempel gedrukt op je lichaam en je zenuwstelsel. Trauma waant zich een

weg en blijft ‘vastzitten’ in je lichaam en groeit dus mee. Heb compassie voor

jezelf en de complexe emoties die je rondom seks en je eigen seksualiteit

hebt. Niks is jouw schuld geweest en als de reis naar het opnieuw leren

genieten van seks stroef of ronduit zwaar aanvoelt of je je grenzen moeilijk

kan aangeven, is dat niet een teken dat je het niet goed doet of nooit meer kan

vertrouwen op je lichaam. Met elke kleine stap, kom je echt dichterbij!


Voordat je je kan richten op de daad van seks zelf, is het goed om te kijken

hoe je mentaal en emotioneel gezien op dit moment naar seks kijkt: 

  • Wat betekent seks voor mij? Wat betekent pleasure voor mij? 

  • Wat is mijn gevoel naar seks toe?

  • Hoe zie ik mijn eigen seksualiteit?

En met deze vragen, naar de belangrijke vraag toewerken:

  • Hoe wil ik me wél voelen tijdens seks? Wat vind ik fijn?


Seks moet ten alle tijden iets zijn waarin jij en je lichaam veilig zijn en waar je

plezier aan beleeft!


Journalen kan je hierbij helpen om de associaties die je hebt rondom seks en

jouw eigen seksualiteit, te ontleden en onderzoeken. Als je begrijpt hoe je naar

seks kijkt en onderzoekt hoe je je wilt voelen tijdens seks, creëert dat ruimte

om ook met het fysieke gedeelte aan de slag te gaan.

Het verschil tussen je trauma herbeleven en genieten van seks, ligt in hoe

aanwezig je lichaam kan zijn en of je niet op de ‘automatische piloot’ opnieuw

seks ondergaat.


Ben je je bewust van je lichaam, je ademhaling en je zintuigen tijdens seks?

Of liggen die op slot of ervaar je dat je uit je lichaam treedt?

Durf je aan te geven wat wel of niet fijn aanvoelt of hou je het voor jezelf uit

schaamte of angst?

Ervaar je gevoelens van pleasure tijdens seks of juist gevoelloosheid of

negatieve gevoelens?


Om pleasure te kunnen ervaren tijdens (seksuele) aanrakingen en seksuele

handelingen, is het belangrijk dat je lichaam zich veilig voelt en aanwezig blijft

bij de sensaties die het ervaart.

Maar het is ook ontzettend belangrijk dat je durft aan te geven wat voor

aanrakingen of handelingen wel en niet fijn aanvoelen. Dit om niet alleen je

grenzen te kunnen bewaren, maar ook zodat je lichaam de mooie, zachte en

fijne sensaties kan ervaren van seks. Praten over wat je ervaart is heel

belangrijk.

Hoe meer positieve associaties je kunt creëren rondom seks, hoe meer je

lichaam dit ook zal opslaan.


Soms voelt seks met een partner overweldigend, ook al is die partner

ontzettend lief en zorgzaam. Maar je lichaam gaat op slot.

Wat zou kunnen helpen, is om ook aandacht te besteden aan de relatie met je

eigen sensualiteit en self-pleasure.

  • Ontdek je eigen lichaam en welke aanrakingen fijn aanvoelen en welke

  • niet.

  • Leer jezelf aan om aanwezig te blijven in je lichaam door middel van

  • ademhalingsoefeningen.

  • Ontdek je eigen seksualiteit door erogene zones te onderzoeken of

  • welke seksuele handelingen jouw pleasure geven (bv met de hulp van

  • seksspeeltjes).

Jij weet het beste wat jouw lichaam nodig heeft en wat fijn aanvoelt, ook al

denk je misschien van niet of is jou verteld dat je geen zeggenschap hebt. Hoe

sterker de relatie met je eigen lichaam en pleasure is, hoe meer empowered je

je voelt om dit te delen met je partner.


Een practice die je zou kunnen gebruiken hiervoor is: sensual body mapping.


Creëer een fijne plek voor jezelf met kaarsjes, wierook of etherische oliën en

lig plat op je rug (op bed of op een yoga mat) en sta stil bij je verschillende

lichaamsdelen (van voeten tot je kruin).

Let op je ademhaling: probeer diep in en uit te blijven ademen. Dit zodat je je

lichaam kan helpen om aanwezig te blijven.


Raak elk lichaamsdeel op neutrale wijze aan (geen bewegende aanrakingen)

en tune in met wat je lichaam je hierover vertelt. Hoe voelt deze aanraking?

Welke gedachten/emoties komen naar boven? 


Mocht er nog een sterke onveilige reactie vanuit je zenuwstelsel komen, hou

het bij neutrale aanrakingen en als die reactie minder sterk en juist meer

comfortabeler wordt, durf je lichaam en erogene zones dan ook meer strelend

en sensueler aan te raken. Dit zodat je lichaam gevoelens van pleasure gaat

associeren met veiligheid, maar ook zodat je leert welke aanrakingen JIJ fijn

vindt aanvoelen en dit ook kan communiceren met je (toekomstige) partner.



Wil je graag meer lezen van Taneesha? Je kan haar volgen op Instagram op @taneesha.savanna.

93 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page